در حال بارگذاری ...
امیدالماسی در گفت‌و‌گو با درگاه تئاتر قشم:

«زیرگنبد کبود» یک تجربه جدید در حوزه کودک ونوجوان است

امیدالماسی کارگردان نوگرایی است که به تجربه های جدید در کارهایش اعتقاد دارد. نمایش زیر گنبد کبودبه مشکلات و معضلات امروزی در حوزه کودک و نوجوان می پردازد. این نمایش نگاهی به ورود گوشی و دنیا مجازی به میان این نسل ودوری آنان از کتابها وداستانها دارد.

به گزارش تئاتر قشم، امیدالماسی کارگردان نوگرایی است که به تجربه‌های جدید در کارهایش اعتقاد دارد. نمایش «زیرگنبد کبود» به مشکلات و معضلات امروزی در حوزه کودک و نوجوان می پردازد. این نمایش نگاهی به ورود گوشی و دنیا مجازی به میان این نسل ودوری آنان از کتاب‌ها وداستان‌ها دارد.

امید الماسی سرپرست وکارگردان گروه تئاتر لوردر دورترین نقطه ایران در جزیره عجایب هفتگانه قشم است  و از جمله کارگردان های است که سبک و شیوه کاری و بازی گرفتن از بازیگرانش، موجب شده شیوه کارگردانی‌اش متفاوت به نظربرسد. در بیشتر آثار او  تجارب جدید دیده می شود که بنظر می رسد گروه اجرای دنبال خلق فضاهای نو و درعین حال بصری وچالشی است.

 نمایش «زیرگنبد کبود» به نویسندگی وکارگردانی امید الماسی از روز پنجشنبه  10 اسفندماه در تالار آئینه مجتمع فرهنگی وهنری خلیج فارس روی صحنه رفت و این نمایش تا تاریخ  20اسفندماه ادامه خواهد داشت.

پریا نظری، سمیه زارعی، سارانظیریان، مجتبی رضایی، شایان رجبی، پریایونسی، سعیده قادری، هدیه مشهدی، فاطمه قره ویلی، نگارمحمدزاده، آناهیتا آهنگ، فادیا مقدمی، نازنین قنبری، فاطمه سلجوقیان، به عنوان بازیگر در این نمایش حضور دارند. صابرآرامباش موسیقی، آرمین حبیب پور دستیار کارگردان دیگر عوامل اجرایی نمایش را تشکیل می‌دهند.

 

با امیدالماسی درباره ساختار و اجرای نمایش گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 

آیا با اجرای نمایش «زیرگنبد کبود»  قصد داشتید فضای جدیدی را در این حوزه تجربه می‌کنید؟

من و گروهم تلاش کرده ایم در هر اجرا جدید تجربه نویی در زمینه بازی و ارائه ایده  را به دست بیاوریم. در این نمایش که در حوزه کودک و نوجوان است قصدداشتم تا با کنارهم گذاشتن بازیگران با تجربه و بازیگرانی که برای اولین بار صحنه را تجربه کرده اند  از دو نسل با ایده های جدید اثر متفاوت را تجربه کنم.

 

آیا دغدغی اصلی شما فعالیت در حوزه کودک ونوجوان است؟

در واقع تجربه دراین حوزه را بسیارموثرومفید برای بازیگری می دانم زیرا درکشف جهان تئاتر در آینده باید دنیا کودک ونوجوان عصر امروزی را کشف کرد. تا بتوان برای سالهای آینده همین نسل که امروز مخاطب ما هستند آثاری قابل قبولی تولید کرد.

 

درباره ایده وداستان نمایشنامه تان توضیح بدهید؟

ازحدودچندسال پیش که موضوع رواج اینترنت و شبکه های مجازی درمیان جوانان ونوجوان داغ شده بود ،مدام با خودم کلنجار می رفتم تا نمایشنامه ای را بنویسم که بدور ازشعار بامحوریت بازگشت به آثار مکتوب و کهن ایرانی باشد دراین بین دنبال نمایشنامه ای می گشتم که هم بتوان با آن نسل جدید و قدیم را درکنار هم جذب کرد تا اینکه ایده ادغام چندین داستان از جمله ماه پیشونی،چوپان دروغگو، آشنایی تهمینه ورستم وجک ولوبیاسحرآمیز به ذهنک رسید.دراین کولاژسعی داشتم که نوجوانان و جوانان وهمچنین خانواده ها را از آسیب هایی که درکمین است با زبان طنز آگاه سازم.     

 

در کل علاقه شخصی شما به تولید آثاری که مخاطب آن کودک و نوجوانان است؟

بله، سوای علاقه شخصی نباید فراموش کنیم که نسل جدید نویسندگان وداستانهای کهن را به تدریج به دست فراموشی می سپارند و این وظیفه نسل ماست تا آثار مکتوب کهن ایرانی را همواره زنده نگه داشته تا آیندگان از این منابع بهره ببرند وآنان نیز به آیندگان انتقال نمایند.

 

آیا مخاطب خاصی  را برای دیدن زیرگنبد کبود در نظر داشتید؟

به طور حتم مخاطب خاصی مدنظر نبوده بلکه تمام دغدغه ی ما حضور کودکان نوجوانان به همراه خانواده بوده است .




نظرات کاربران