در حال بارگذاری ...

فراخوان پنجمین جشنواره تئاتر جزیره قشم منتشر شد

اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم با همکاری انجمن هنرهای نمایشی ایران دفترمنطقه آزاد قشم برای معرفی به جشنواره بین اللملی تئاتر فجر پنجمین دوره جشنواره تئاتر جزیره قشم را در شهریورماه ۱۳۹۷ برگزار می‌کند.

به گزارش تئاتر قشم، اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم با همکاری انجمن هنرهای نمایشی ایران دفترمنطقه آزاد قشم پنجمین دوره جشنواره تئاتر جزیره قشم رادر شهریورماه 1397 برگزار می‌کند.

این جشنواره با رویکرد شناسایی وخلق آثار فاخر نمایشی برخواسته از فرهنگ وآیین منطقه برای معرفی به جشنواره بین اللملی تئاتر فجر برگزار می‌شود.

در متن این فراخوان آمده‌است:

شرایط شرکت در جشنواره

1.            کلیه گروههای شرکت کننده ملزم هستندکه متعهد گردندتا پایان مردادماه 1397 حداقل 5اجرا ازآثارخودراکه مجوز شورای نظارت وارزشیابی برصدورپروانه نمایش را دارند، به روی صحنه ببرند.

2.            این جشنواره صرفاًپذیرای نمایش های صحنه ای است. بنابراین کارگردانان نمایش های خیابانی برای حضور درجشنواره تئاتربین اللملی فجر لازم است درجشنواره بین اللملی تئاترخیابانی مریوان شرکت نمایند.

3.            گروههای متقاضی نبایداثرارائه شده را در هیچ جشنواره ای اعم ازاستانی،منطقه ای،ملی وبین اللملی باهمان بازیگران یاکارگردان شرکت داده باشند ودرغیر این صورت برابر باضوابط دبیرخانه (درهرمرحله اعم از جشنواره منطقه ای یا فجر می تواند از حضور نمایش ممانعت به عمل آورد)

4.            متقاضیان حضور در جشنواره لازم است مدارک پیوست در این فراخوان را  به همراه فرم پیوست حداکثر تا مهلت تعیین شده به دبیرخانه دائمی تئاتر جزیره قشم  مستقر در انجمن هنرهای نمایشی قشم و یا کارشناس امور هنری اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی منطقه آزاد ارسال کنند.لازم به توضیح است به پرونده های که ناقص باشند ترتیب اثرداده نخواهد شد.

5.            با توجه به اعلام اداره کل هنرهای نمایشی، جشنواره تئاتر صرفاً پذیرای آثاری که مبتنی بر موضوعات فرهنگ بومی یا بسترهای تاریخی، سیاسی، ادبی و رسوم جزیره بهره برده یا به موضوعات دینی و پایه ای فرهنگ ایثار و شهادت، شعار سال و موضوعات سیاسی و یا اجتماعی (سبک زندگی، کرامت خانواده و نماز) بپردازند، در اولویت انتخاب خواهند بود. متون اقتباسی در صورتی مورد پذیرش قرار خواهند گرفت که کاملا آداپته ایرانی شده باشد.نمایشنامه های خارجی مورد پذیرش قرارنخواهد نگرفته وآثار قدیم و جدید نمایشنامه نویسان مطرح کشور، که تاکنون اجراهای زیادی بر صحنه داشته اند، تنها در صورت ارائه طرح اجرایی خلاقانه و شیوه نو در برخورد با اثر، مورد قبول قرار

خواهند گرفت.در ضمن اقتباس از نمایشنامه های ایرانی تنها با ارائه مجوز نویسنده یا نماینده قانونی وی امکان پذیر است. بخش رقابتی( مسابقه) جشنواره که برگزیدگان آن نهایتاً به جشنواره بین¬المللی تئاتر فجر معرفی خواهندشد، صرفاً اختصاص به آثار ایرانی دارد.

تبصره 1- متون اقتباسی ( آداپته ایرانی شده) می¬توانند با ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر و تشخیص هیأت انتخاب آثار، در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشند.

1.            جشنواره تئاتر استانی صرفاً به آثار نمایشی تولید شده که اجرای عمومی آنها به انجام رسیده است تعلق دارد. لذا گروههایی که حد فاصل زمانی پس از اتمام جشنواره در سال 96 و تا قبل از برگزاری جشنواره در سال 97، آثار خود را تولید کرده و به  اجرای عمومی درآورده¬اند ، می¬توانند متقاضی حضور در این جشنواره باشند.

2.            تمامی آثار حاضردر بخش رقابتی ( مسابقه) جشنواره می¬بایست تا دو هفته قبل از برگزاری جشنواره در سال 97- حداقل 5 اجرای عمومی در شهرستان خود داشته باشند. بدیهی است دریافت تعهد اجراهای عمومی از گروههای متقاضی، به منظور انجام این مهم پس از جشنواره در سال 97 به هیچ وجه پذیرفتنی نخواهد بود و مسئولیت ناشی از حذف گروه به فرض انتخاب و برگزیده شدن، متوجه دبیرخانه جشنواره  استان می¬باشد

3.            در هر مرحله با مشاهد عدم رعایت موارد مذکور، دبیرخانه جشنواره تئاتر می تواند از حضور گروه در مراحل بعد ممانعت به عمل آورد.

تبصره :

1.            ارائه مجوز کتبی نویسنده برای شرکت در جشنواره به هنگام ارائه درخواست کارگردان الزامی است.

2.            تمامی متقاضیان حضور درجشنواره ملزم می باشند تا مستندات اجرا نمایش خور را از قبیل( مجوزات انجمن هنرهای نمایشی وشورای نظارت وارزشیابی برصدور پروانه نمایش،فیلم ، عکس، بروشور وپوستر و...) را به دبیرخانه جشنواره تئاتر استانی جزیره قشم تحویل نمایند.

مدارک مورد نیاز:

ارسال متن بهمراه فرم تقاضی حضور در جشنواره

مجوز کتبی نویسنده

خلاصه سوابق کارگردان در یک صفحه

یک قطعه عکس پرسنلی از کارگردان

•  نمایشنامه تایپ شده  در محیط word بر روی لوح فشرده

مهلت ارسال مدارک تا تاریخ 1/3/1397 می باشد.

روزشمارجشنواره:

•             مهلت ارسال متون 1/3/97

•             تاریخ بازبینی 18/5/97 لغایت 19/5/97

•             زمان برگزاری جشنواره 7/6/97 لغایت 9/6/97

لازم به توضیح است مرحل بازبینی به صورت زنده است واین دبیرخانه از دریافت هرگونه فیلمی از اجرا برای این مرحله خوداری می کند.

 

فرم شرکت در جشنواره در ادامه قابل دریافت است.

 




نظرات کاربران