در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با کارگردان نمایش:

تئاتر کودک ونوجوان راهی برای شناخت دوباره خود است

قشم تئاتر: نمایش درخت آرزوها اثری در زمینه تئاتر کودک و نوجوان است که در باره بحران روابط اجتماعی بزرگسالان بر کودکان است . الماسی با استفاده از ادبیات کودکان به بیان مشکلات روابط اجتماعی بزرگسالان و تاثیر آن بر روی کودکان می پردازد.

قشم تئاتر: نمایش درخت آرزوها اثری در زمینه تئاتر کودک و نوجوان است که در باره بحران روابط اجتماعی بزرگسالان بر کودکان است . الماسی با استفاده از ادبیات کودکان به بیان مشکلات روابط اجتماعی بزرگسالان و تاثیر آن بر روی کودکان می پردازد.

امید الماسی نیا نویسنده و کارگردان مستعد تئاتر که پیش از این نمایش ‌هایی نظیر «زیر گنبد کبود»، «لوار»، «چهارشنبه آخر ماه» و «لوبیا سحر آمیز» را نویسند گی و کارگردانی کرده بود وی در این اثر تازه با پرداختی فانتزی می ‌کوشد مخاطب را با دنیای جادویی روبه رو کند. در خلاصه داستان نمایش آمده است: روزی درختی جادویی بین دو خانه رشد می کند بزرگترها که پی به جادویی بودن آن می برند سعی می کنند هر کدام خود مالک آن درخت شوند اما بچه های آنها سعی دارند تا نگذارند اختلاف بزرگتر ها باعث از بین رفتن دوستی و مهربانی شود، پس بچه ها به وسیله دو پری خوب که روی درخت جادویی زندگی می کنند تلاش دارند تا جلوی قطع کردن درخت را بگیرند.

نمایش «درخت آرزوها» اسفند ماه  سال جاری در تالار آینه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم روی صحنه رفت . در این اثر: سارا نظیریان، پریا نظری، پریا یونسی، سعید میان، احمد باقرپور، فاطمه قره ویلی، ریحانه صادقی ، مهدی خورشید وند، مجتبی رضایی به ایفای نقش پرداختند و همچنین پرسا نظری، میلاد حسین زاده، شایان رجبی عوامل پشت صحنه این نمایش بوند.

با امید الماسی نیا درباره اجرای نمایشش گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

نمایش «درخت آرزوها» اثری فانتزی است که در آن به روابط اجتماعی و ایجاد دوستی و محبت می پردازد.

در مورد چگونگی تهیه و تولید این اثر کمی توضیح دهید؟

تقریبا گروه تئاتر لور از اواسط تابستان امسال تمرینات کارگاهی خود را بر پای بازی های بدنی آغاز کرد در این دوره هدف ابتدایی ما شناخت بدن و بیان بدنی بود پس در ابتدای مسیر به سراغ تمرینات پایه ای بدنی و سپس به سمت شیوه های پانتومیم، دلقک  و تئاتر فیزیک رفتیم . در این بین در هر تمرین ساعتی را به خواندن متون کلاسیک و نمایشنامه های ایرانی و خارجی کودک نوجوان پرداختی در بین همین تمرینات به رسیدن به قصه نمایش درخت آرزوها تمرینات کارگاهی ما شروع و پس از چند ماه تمرین به نمایشی که ملاحضه کرده اید رسیدیم.

 

برای شما تئاتر کودک آیا حاوی دغدغه ‌های مهمی است؟

 بله صد در صد دارای دغدغه است چون اگه غیر از این بود با تمام مشکلات مالی و حمایتی هرگز به سراغ این ژانر نمی آمدم. در اصل بنده در زمینه تئاتر کودک و نوجوان جز کارگردانان حرفه ای نیستم اما به واسطه علاقه خاصی که به این زمینه از تئاتر دارم هرساله یک اثر کودک و نوجوان را تولید می کنم چون این حوزه جذابیتی دارد که در تئاتر بزرگسال نمی توان آن را کشف کرد درگیر کودکان را با داستان زمانی که مشاهد می کنید و نگاههای کاوشگر آنها را و انرژی که به اثر وارد می کنند پر از رمز رازی است که وصف ناپذیر می باشد.


استفاده از داستانها و سایر عناصر ادبیات نمایشی کلاسیک برای شما چه جایگاهی دارد؟

 بنده همواره ادبیات کلاسیک را مطالعه و هر بار که داستان یا یک نمایشنامه کلاسیک به دستم می رسد با تمام وجود مطالعه می کنم به عقیده بنده ادبیات کلاسیک مانند سرزمینی است که هنوز کشف نشده و باید مانند باستان شناسی به کندو و کاو آن پرداخت ، علاقه بنده نیز به ادبیات کلاسیک باز می گردد به اولین حضورام در تئاتر کردستان که اساتید که آن زمان با آنها کار می کردم این اشتیاق را در من ایجاد کردند.

نمایش درخت آرزوها از 1 اسفندماه تا 10 اسفنده ماه سالجاری راس ساعت 19 در تالار آینه اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم به روی صحنه رفت.




نظرات کاربران