در حال بارگذاری ...
نقدی بر نمایش «چراغ » به کارگردانی حسین مسکینی

آموزش تئاتر یک رکن اصلی در همه ی هنرها و علوم و فنون است

امید الماسی نیا؛ به‌راحتی می‌شد فهمید که در اجرای نمایش «چراغ »، حسین مسکینی در مقام یک کارگردان نوجوان و تازه کار یا به نقلی دیگر "کار اولی درجشنواره استانی" بر آن است که فراتر از متن حرکت کند و به دنبال ایجاد خلاقیت در اجرا فراتراز متن ، اجرایش را بسامان و مستقل برساند. اما چرا تلاش ها وی در سمت و سوی دیگری قرار می گیرد؟ پاسخ این سوال و سوالات مشابه متعدد است اولا: آموزش... آموزش تئاتر یک رکن اصلی در همه ی هنرها و علوم و فنون است . سوال اینجاست آیا کسی بدون دانش پزشکی می تواند بیماری را مداوا کند؟ خیر و صدالبته خیر . پس کسی بدون دانش و یادگیری علوم پایه هنر ( نمایش و عناصر نمایشی ) نمی تواند اثری را از چالش اجرا موفق بیرون بکشد و مخاطب را راضی نگه دارد. دوما: استفاده از نقطه نظرات دیگران و تجربه های آنان به عنوان نوعی آموزش و نه نوعی کپی کار که منجرب به تولید اثار نمایشی بی مفهوم با ایده های ناپخته که هر کدام از اثری دیگر وام گرفته شده.

 در نمایش چراغ نخستین موضوعی که به شدت مورد انتقاد قرار می گیرد زبان نمایشی اثر بود، انتخاب لهجه ای که سخت می شود مفهایم و معانی کلمات را کنار هم قرار دهیم تا بتوانیم از دل آن به قصه اصلی پی ببریم بعد از زبان نمایش نوع بیان ضعیف بازیگران و نوع بازی بازیگر اصلی که قویحا تلاشی برای ادای بازی در آن دیده می شود و حتی سایر بازیگران دیگر تاثیر بسزایی دراین نامفهمومی بازی می کردند.

دومین موضوع موسیقی نمایش که در جایگاه موسیقی اثر نه موسیقی یا ترانه جنوبی ، تکرار می کنم موسیقی نمایش چراغ در کل خود یک مستعمره تنهای را بازی می کرد که در اختیار اثر نبود و به تنهایی می توانست اثری موسیقایی بر روی صحنه باشد . این باور غلط متاسفانه چند سالی است در میان هنرمندان جزیره قشم به گونه ای اشتباه جا افتاده که با حضور گروه های موسیقی بومی و نواختن هر قطعی دز لحاظ خاص نمایش می شود عنوان موسیقی تئاتر را با آن داد که باز هم این حوزه جز همان آموزشی است که کارگردانان دوره دیده به خوبی با این مقوله آشنایت دارند.

سومین مسئله طراحی صحنه و انتخاب برخی هندسه های شکلی است که در این اثر کمکی به القاء حس و فضاسازی جهت ارتباط مخاطب با اثر نداشت شاید در نگاه اول فریبنده به نظر برسد اما بایدببینم این فریبکاری ایا در خدمت اثر است یا خیر ؟ به هر دلیلی خواه مشورت گروه یا هر نظر دیگری انتخاب هرگونه المان یا نشانه ای بر روی صحنه نمی تواند الزما طراحی صحنه ای موفقی باشد حتی اگر پر هزینه تر یا زینتی ترین نوع صحنه در اجرا باشد . مبحث طراحی صحنه به نوع فضا سازی و استفاده از شیوه های نمایشی با قالب اثر ارتباط دارد . در اینجا کارگردان می بایستی با طراحی متناسب با اثر خود به صحنه بیاید نه تجربه آثار دیگران در گذشته ، که البته تجربه به عنوان یادگیری خوب است نه تجربه دیگران و تکرار همان از سوی کارگردانان دیگر ...

در آخر

به‌هر روی این نمایش یک تجربه برای حسین مسکین در مقام گارگردان حساب می گردد که این خود سرآغاز یک راه تازه است که از او در اینده یک کارگردان بسازد؛ البته این دیگر به تلاش وی برمی‌گردد که چقدر بتواند در این راه دوام بیاورد. می‌دانیم که تئاتر هنری پرهزینه و کم‌درآمد است و در بیشتر مواقع شکست تحمیلی مانع از تحقق این راه خواهد شد و کمتر کارگردانی موفق به تداوم کار خواهد شد و به همین دلیل شاید ورودی بسیار برای تئاتر باشد اما تداوم کمتری برای آنان رقم خواهد خورد.




نظرات کاربران