در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان «رسم هیش»

ابوذر رحیمی شهواری: جشنواره آیینی‌و‌سنتی به صورت استانی، منطقه‌ای و کشوری برگزار شود

ابوذر رحیمی شهواری، کارگردان و نویسنده نمایش «رسم هیش» با بیان این‌که این رسم همچنان در بین مردم جنوب کشور اجرا می‌شود، گفت جشنواره آیینی و سنتی باید مثل جشنواره فجر به صورت استانی، منطقه‌ای و کشوری برگزار شود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از  تئاترآنلاین، نمایش «رسم هیش» یکی از آثار بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری است که در قلعه زیبای سردار اسعد بختیاری در شهر جونقان اجرا شد.

ابوذر رحیمی شهواری، کارگردان و نویسنده نمایش «رسم هیش» شرکت‌کننده از جزیره قشم در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزاری جشنواره در شهرهای مختلف کشور را ایده خوبی دانست و گفت: «محدود نبودن برگزاری جشنواره در تهران و پخش شدن آن در کل کشور خواسته جامعه هنرمندان است.»

او ادامه داد: «رسم هیش» در واقع همان آیین هیش در قشم است. هیش در زبان مردم قشم به معنای عروسی است. این آیین در جنوب کشور و طی هفت شب برگزار می‌شود.»

این هنرمند افزود: «شب اول با نام «حنیر دزدی» همان حنابندان یواشکی است که فقط خانواده عروس و خانواده داماد از آن باخبرند و شرکت دارند. شب دوم با نام «حنیر راستی» همان حنابندان آشکار است که همه اهل شهر یا روستا مطلع می شوند و در آن شرکت می‌کنند. در شب‌های بعد حنا را به اماکن متبرکه می‌برند، یا خانواده‌های عروس و داماد برای یکدیگر حنا می‌برند و تبادل حنا می‌کنند.»

رحیمی شهواری گفت: «بیشتر آیین‌ها از جمله این آیین همچنان در جنوب کشور به قوت خود باقی است و فراموش نشده است و هنوز بیشتر خانواده‌های جنوبی آیین‌های چون  «رسم هیش» را اجرا می‌کنند.»

این کارگردان جنوبی برگزاری جشنواره‌های تئاتر در شهرهای کشور را ضروری دانست و افزود: «جشنواره آیینی سنتی باید مثل جشنواره فجر به صورت استانی، منطقه‌ای و کشوری برگزار شود چراکه باعث بیشتر دیده شدن آثار آیینی و سنتی هنرهای نمایشی ایرانی است.»

او ضمن درخواست از مسئولان برای توجه بیشتر به هنر و هنرمندان ادامه داد: «بیشتر نمایش‌های اجرا شده در جشنواره آیینی و سنتی نمایش‌های اصیل ایرانی است و شاهد لذت بردن مخاطب ایرانی از این گونه نمایشی هستیم که امیدوارم توجه به این گونه نمایشی از سوی سیاست‌گذاران فرهنگی و هنری بیشتر شود.»




مطالب مرتبط

نظرات کاربران